Återhämtning efter ett hårt cykelpass

Cykel är en mycket påfrestande sport för kroppen där både kondition, uthållighet och styrka sätts på prov. Passen är ofta mycket långa vilket betyder att utövarna kan behöva ha med sig extra tillförsel av energi i form av energidrycker, energipulver eller barer. Dessa tre produkter är även smart att äta/dricka direkt efter ett träningspass för att snabb återhämtning.

ÅterhämtningSportdryck är ett samlingsnamn för de drycker som är speciellt framtagna för idrottsutövare. De är främst inriktade på återhämtning. Drycken består av vatten, enkla sockerarter samt olika salter och mineraler. Idag finns många bra sportdrycker att köpa i din vanliga matvaruaffär.

Vid ansträngning svettas kroppen ut vätska och i denna vätska följer olika salter med. Samtidigt gör kroppen av med glykogen (socker). Det är därför som dessa tre ingredienser är bas i nästan alla sportdrycker. Allt för att återställa kroppens balans så fort som möjligt.

Idag finns också speciella pulver, så kallade prestationshöjare som är ett perfekt komplement till din kost för att prestera maximalt under ditt pass och som hjälper dig till maximal återhämtning efter. Vi har hittat en bra sida online, Gymkompaniet, som har många bra alternativ på pulver. En favorit är en sportdrink som ger maximal återhämtning efter träningspasset, du hittar det här.

Även energibarer kan ätas som återhämtning. Däremot är innehållet lite annorlunda mot energidrycken. Dessa har en mycket hög energihalt och energin kommer nästan uteslutande från snabba kolhydrater. När dessa äts fylls energidepån upp igen i musklerna. Energidepåerna består av glykogen vilket är bearbetade kolhydrater.

Genom att dricka energidryck och äta energibars återställs därmed kroppens balans och energi vilket skapar en snabb och effektiv återhämtning.