BMX-Tips

47544-bicycle

När man köper en BMX ska man först och främst har klart för sig vad det är man kommer att använda den till. Är det en första BMX, en uppgradering från en man redan har eller kommer man mest använda den som en vardagscykel?

En billig cykel kommer aldrig att bli något mycket mer än en billig cykel, detta kan sägas om alla typer av cyklar men det är speciellt sant för BMX och andra tävlingscyklar. Har man planerat att ha cykeln ett tag framöver så är det alltid rekommenderat att man går lite högre upp och väljer ett cykel med allmänt bättre komponenter.

Det första man alltid ska göra när man ser en cykel som verkar intressant är att provköra den. Detta låter en få en bra uppfattning om hur den hanterar, man ska naturligtvis inte haka upp sig på saker som sadelhöjden och annat man lätt kan justera i efterhand.

Kontrollera även vad det är för vevparti, det bör vara ett tredelat där man skruvar fast vevarna på axeln som går igenom ramen.Billigare BMX:er har ofta ett endelat vevparti där vevarna sitter ihop och böjs i 90 grader in i ramen.

Bromsarna är också en mycket viktig del av en BMX, fotbroms rekommenderas sällan då det kan komplicera cyklingen i framtiden om man kommer att använda cykeln till trick och liknande. Det kanske känns ovant att cykla utan fotbroms om man aldrig har gjort det tidigare, men detta kommer man snart över.

Istället för fotbroms finns det två olika typer av fälgbromsar: U-broms och V-broms. U-bromsen är vanligare, den har dock en sämre bromsverkan av V-bromsen. Nackdelen med V-broms är dock att man har mindre möjligheter till att styla BMX:en med nya handtag, lättare bromsar och liknande då dessa oftast är anpassade för U-bromsar.