Cykling som träningsform

Det är dags att bli hälsosam och förbli det. Det finns tusentals olika sätt att träna på. Mycket beror på ens egna förutsättningar och motivation. Men ett säkert kort är att cykla. Det passar de flesta och du kan bli en energiknippe genom denna träningsform.

Genom att cykla några gånger varje vecka kommer du snabbt att känna en massa fördelar. Dina muskler blir starkare och rörligare. Din kondition kommer att skjuta i höjden och pulsen blir lägre. Cykling aktiverar dina största muskler, dem i baken och låren, vilket gör att pulsen höjs snabbt och hjärtat får arbeta.  Har man dålig kondition är det bättre och lättar att jobba på den genom att cykla än att springa. Du belastar inte knäna lika mycket och konditionen kommer att komma snabbare på en cykel. När du ska börja cykla finns det i princip två sätt att göra det på: utomhus eller inomhus på en maskin.

Spinning

Ett sätt att träningscykla är stillastående på en maskin. På gymmet kallar man träningspass inom detta för spinning. Du har möjlighet att själv ställa in sitthöjden, hur långt bak eller fram styret ska vara samt motståndet. En träningsledare håller i programmet och peppar dig genom programmet med adrenalinpumpande musik. Många ger lite extra när man tränar runt andra människor. Så vet man med sig att man tar genvägar kan spinningpass vara något för dig.

Utomhuscykling

Vill man börja cykla utomhus ska man först se till att ha en bra cykel, anpassad för dig och dina mål. Du behöver olika däck beroende på om du mest kommer att cykla på asfalterade vägar eller om du ska ut i tuff terräng i skog eller kämpa genom sanddynor. Det är också viktigt att ha en bra hjälm samt handskar så man inte skrapar händerna om man skulle ramla. När du blivit beroende av att cykla, vilket du kommer att bli, är det kanske lämpligt att köpa cykelbyxor med vaddering för att skona bäcken och bak.

En klar fördel med att cykla utomhus är att får naturen runt sig och får vara utomhus. Det är också lättillgängligt eftersom du själv bestämmer när du ska hoppa upp i sadeln. På ett gym måste man passa tider och anpassa sitt schema utefter det.