Öka din explosivitet

Som cyklist är det inte helt utan vikt att inom en rad olika cykelsporter vara väldigt explosiv. För de som gärna hade velat bli explosivare så är det heller inte svårare än att det går att träna upp, något vi denna gång tänkte titta lite närmare på.

Det är som tävlingscyklist viktigt att inom ett flertal olika cykelsporter vara explosiv när det väl behövs. Det kan handla om att rycka loss från en klunga, snabbt ta sig upp för en stigning, eller att vara den som spurtar först i mål. Ja, det finns helt enkelt ett flertal situationer där en bättre explosivitet än sina konkurrenter kommer att ge en cyklist en rad olika fördelar, något som är väl värt att tänka på. Det finns också långt fler sporter än de inom olika former av cykling där en suverän explosivitet är något av en ovärderligt egenskap. Inom ishockeyn räcker det exempelvis inte (precis som inom cykling) att bara vara väl utrustad och dra på sig ett par fina skridskor på fötterna, för att sedan glida runt på isen. Varje enskild spelare måste istället vara tränade på ett sådant vis att de blixtsnabbt har förmågan vara där de ska under en match, genom att använda sig av snabba start och stopp, om och om igen. Något positivt med att explosivitet är så pass viktig även inom andra idrotter är dock att man i allmänhet funderat en hel del på hur man ska gå tillväga för att träna upp denna, vilket det nu är dags att gå vidare till.

Hur man ökar sin explosivitet

För att öka sin explosivitet så krävs det egentligen ingenting som är svårt att lista ut på egen hand. Man måste bygga upp en muskulatur som är nog kraftfull för att orka med ansträngningen och dessutom på ett sätt så att man genomför en hel del av övningarna på ett explosivt vis. Det kan röra sig om allt ifrån att skjuta ifrån lite extra i uppgången under dina benböjspass, till att springa rusher med extra viktpåsar runt anklarna, eller att du fast kastar på dig en ryggsäck. Logiskt med andra ord. Utöver detta så är det självfallet även viktigt att ställa om kosten i förhållande till ditt nya träningsupplägg, för att underlätta uppbyggnaden av din muskulatur på bästa sätt.