Racingcyklar

Race-Cykel

En racingcykel kan även benämnas som sportcykel, tävlingscykel eller landsvägscykel. Men då det tre senare benämningarna även passar in på andra sorters kategorier av cyklar används i detta fall ordet racingcykel.

Det som karakteriserar en racingcykel är mycket smala däck, lätt ram och att den som cyklar sitter mycket framåtböjd för att på så vis få mest kraft att cykla fort. Dessutom minskar luftmotståndet betydligt genom att krypa ihop och eftersom racingcyklar används främst vid långdistanslopp är detta något man måste ta hänsyn till. En annan sak som skiljer dem mot klassiska cyklar är antalet växlar och dess utväxling. Eftersom föraren både ska kunna cykla extremt fort samtidigt som cykeln lätt ska kunna cyklas på mycket skarpa uppförsbackar är utväxlingen väldigt bred.

De cyklar som används i tävlingssammanhang är i stort sett enbart tillverkade av kolfiber. Detta eftersom det är det lättaste material som går att använda utan att tappa för mycket av hållbarheten. Vid tävling får en cykel inte väga mindre än 6,8kg. Regeln har satts upp av Internationella Cykelorganisationen (UCI) på grund av säkerhetsskäl. I annat fall skulle cyklar kunna användas som väger mindre men riskerar att gå sönder för lätt. De som inte har lika extrema krav som proffsen nöjer sig med en cykel av aluminium. En del cyklar kombinerar även dessa två material.

Även pedalerna ser annorlunda då de knappast går att trampa på om man inte har speciella skor. Skorna ”klickas” fast i pedalen vilket gör att bägge benen kan användas att skapa fart under hela varvet som pedalen går runt. Detta i motsats mot en klassisk pedal där den som cyklar först skapar fart med vänster ben när pedalen trycks ner och sedan med höger ben när den andra trycks ner osv. Denna teknik, med klickskor, utvecklades på 80-talet och innan dess satt det små korgar på pedalerna för att skapa samma funktion. Idag hittas dessa korgar fortfarande på motionscyklar men det är mycket sällan som de ses på en racingcykel.