Rekommenderade styrketräningsövningar för cyklister

Alla cyklister som vill förbättras bör göra mer än bara spendera tid i sadeln. Det finns en mängd olika övningar som stärker musklerna man använder under cykelturerna och här tipsar vi om några riktigt effektiva.

Flera av de nedanstående övningarna kommer hjälpas av tillgång till utrustning du hittar på ett gym. Men om du har utrustningen i ditt eget hemmagym kommer du säkert kunna träna mer regelbundet. Går du i tankarna att bygga ditt eget hemmagym finns det riktigt bra resurser online som kan hjälpa dig med detta.

Bygga upp grundstyrka

Grundstyrkan är en bra idé att fokusera på tidigt i träningen. Den kommer troligtvis ge störst effekt snabbast, men kompletteras även av andra sortens övningar. För att träna upp grundstyrkan kan du använda dig av de följande övningarna:

  • Benpress
  • Bencurl
  • Knäuppdrag (med hjälp av dragmaskin)
  • Sittande rodd

Stabiliserade övningar

Stabiliserade övningar kommer också vara viktigt att inkludera. Men det är speciellt fallet om du inte är van att styrketräna. Här ska du lägga fokus på kontroll och stabilitet istället för att hantera så tunga vikter som möjligt. Med dessa övningar stärker du många mindre muskler som hjälper dig både i cyklingen och till vardags. Ett par lämpliga övningar är:

  • Höftlyft (gärna med fötterna uppe på en balansboll)
  • Utfall med rotation och vikt
  • Stepup med vikt ovanför huvudet

För erfarna styrketränare

Har du redan bra erfarenhet av styrketräning kommer övningar med skivstång vara perfekt för dig. Det kräver nämligen både styrka och stabilitet i varje övning. Se dock alltid till att ha rätt teknik. När tekniken brister i styrketräningen är då du löper störst risk att skada dig. Några övningar du kan inkludera är:

  • Marklyft med raka ben
  • Stående rodd
  • Knäböj